ELECTRA

Górnicza lokomotywa akumulatorowa ELECTRA została skonstruowana zgodnie z dyrektywą 2006/42/WE oraz 2014/34/UE dla grupy I kategorii M2 i może być eksploatowana w podziemnych zakładach górniczych w warunkach istniejących zagrożeń. Lokomotywa przeznaczona jest do transportu ludzi, urządzeń oraz innych ładunków.

 ELECTRA posiada możliwość ładowania akumulatorów w strefie zagrożonej wybuchem pyłu węglowego i metanu, co eliminuje potrzebę stosowania przeładowni akumulatorów. Ładowanie przeprowadza się przy wykorzystaniu kopalnianych wyłączników stycznikowych 500V. Lokomotywa ELECTRA wyposażona jest w bezobsługowy akumulator oraz w system pozwalający odzyskiwać energię podczas hamowania kinetycznego.

 Prototyp lokomotywy ELECTRA wykonany został w firmie Urządzenia i Konstrukcje w Żorach, m.in. dzięki środkom z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju i współpracy z Politechniką Śląską.

Moc silników napędu kół2x22[kW]
Maksymalna prędkość jazdy5 [m/s]
Długość całkowita lokomotywy5000[mm]
Wysokość maksymalna od główki szyny1650[mm]
Szerokość1100 ÷ 1250[mm]
Średnica koła600[mm]
Rozstaw kół (szerokość toru)550 ÷ 900[mm]
Rozstaw osi1200[mm]
Minimalny promień łuku toru8[m]
Maksymalna siła uciągu24[kN] ± 5%
Maksymalna masa całkowita lokomotywy12000[kg] ± 3%
Maksymalny kąt pochylenia dróg transportowych≤ 4°
Temperatura pracy-20 ÷ +40 [°C]
Układ sterowaniaelektroniczny
Napięcie znamionowe instalacji elektrycznej504 [VDC] / 24 [VDC]
Napięcie zasobnika energii504 [VDC]