ELECTRA
Górnicza lokomotywa akumulatorowa ELECTRA została skonstruowana zgodnie z dyrektywą 2006/42/WE oraz 2014/34/UE dla grupy I kategorii M2 i może być eksploatowana w podziemnych zakładach górniczych w warunkach istniejących zagrożeń. Lokomotywa przeznaczona jest do transportu ludzi, urządzeń oraz innych ładunków.
ELECTRA posiada możliwość ładowania akumulatorów w strefie zagrożonej wybuchem pyłu węglowego i metanu, co eliminuje potrzebę stosowania przeładowni akumulatorów. Ładowanie przeprowadza się przy wykorzystaniu kopalnianych wyłączników stycznikowych 500V. Lokomotywa ELECTRA wyposażona jest w bezobsługowy akumulator oraz w system pozwalający odzyskiwać energię podczas hamowania kinetycznego.
Prototyp lokomotywy ELECTRA wykonany został w firmie Urządzenia i Konstrukcje w Żorach, m.in. dzięki środkom z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju i współpracy z Politechniką Śląską.
Moc silników napędu kół | 2x22[kW] |
Maksymalna prędkość jazdy | 5 [m/s] |
Długość całkowita lokomotywy | 5000[mm] |
Wysokość maksymalna od główki szyny | 1650[mm] |
Szerokość | 1100 ÷ 1250[mm] |
Średnica koła | 600[mm] |
Rozstaw kół (szerokość toru) | 550 ÷ 900[mm] |
Rozstaw osi | 1200[mm] |
Minimalny promień łuku toru | 8[m] |
Maksymalna siła uciągu | 24[kN] ± 5% |
Maksymalna masa całkowita lokomotywy | 12000[kg] ± 3% |
Maksymalny kąt pochylenia dróg transportowych | ≤ 4° |
Temperatura pracy | -20 ÷ +40 [°C] |
Układ sterowania | elektroniczny |
Napięcie znamionowe instalacji elektrycznej | 504 [VDC] / 24 [VDC] |
Napięcie zasobnika energii | 504 [VDC] |