UiK-GLS150-A
Górnicza lokomotywa spalinowa typu UIK-GLS150-A jest przeznaczona do pracy w podziemiach zakładów górniczych zagrożonych wybuchem metanu oraz pyłu węglowego.
Przedstawione urządzenie jest lokomotywą torową z napędem spalinowym przeznaczoną do poziomego transportu szynowego osób i materiałów w kopalniach z nachyleniem toru max. 70 ‰.
Lokomotywa składa się z korpusu, który stanowi konstrukcję spawaną wykonaną z odpowiednio ukształtowanych blach, do której za pomocą śrub przymocowane są dwie niezależne kabiny maszynisty. Spalinowy silnik lokomotywy z hydrostatycznym przenoszeniem napędu został umiejscowiony na korpusie maszynowym pomiędzy obiema kabinami.
Urządzenie napędzane jest przez sześciocylindrowy rzędowy silnik wysokoprężny John Deere typu 6068 TFM75 z elektroniczną pompą wtryskową, wyposażony w oddzielny układ schładzania spalin (suchy). Przenoszenie napędu na przekładnie odbywa się za pomocą pompy hydraulicznej oraz dwóch niezależnych silników hydraulicznych firmy Bosch Rexroth. Maszyna została również wyposażona w elektroniczno-hydrauliczny układ mający na celu wyrównanie prędkości obrotowych osi napędowych.
Dodatkowo w urządzeniu zastosowano system bezpieczeństwa, który w znacznym stopniu przyczynia się do podwyższenia standardu bezpiecznego eksploatowania przedmiotowej maszyny. Jego podstawowym zadaniem jest monitorowanie wszystkich parametrów pracy lokomotywy oraz ich archiwizacja.
Typ silnika Diesel-a | UIK-JD3029D-Ex |
Moc silnika | 36 kW |
Układ schładzania spalin | „Suchy” wymiennik ciepła |
Rodzaj napędu | Hydrostatyczny (bezprzekładniowy) |
Maks. siła uciągu | 25 kN ± 5% |
Maks. Prędkość | 18 km/h |
Masa lokomotywy | 9000 kg ± 5% |
Szerokość lokomotywy (zależne od rozstawu kół) | 1100 mm (dla rozstawu kół 550 ÷ 750 mm); 1300 mm (dla rozstawu kół 760 ÷ 900 mm) |
Wysokość lokomotywy | 1600 mm |
Długość lokomotywy | 5000 mm |
Długość części silnikowej | 2200 mm |
Średnica koła | 680 mm |
Rozstaw osi | 1250 mm |
Rozstaw kół | 550 ÷ 900 mm |
Min. promień łuku toru | 8 m |
Maks. nachylenie toru | 70 ‰ (4°) |
Średnie zużycie paliwa | 11 dm3/mtg |
Pojemność zbiornika paliwa | 90 dm3 |
Temperatura eksploatacyjna | 0 ÷ 40 °C |