UiK-GLS150-A

Górnicza lokomotywa spalinowa typu UIK-GLS150-A jest przeznaczona do pracy w podziemiach zakładów górniczych zagrożonych wybuchem metanu oraz pyłu węglowego.
Przedstawione urządzenie jest lokomotywą torową z napędem spalinowym przeznaczoną do poziomego transportu szynowego osób i materiałów w kopalniach z nachyleniem toru max. 70 ‰.

Lokomotywa składa się z korpusu, który stanowi konstrukcję spawaną wykonaną z odpowiednio ukształtowanych blach, do której za pomocą śrub przymocowane są dwie niezależne kabiny maszynisty. Spalinowy silnik lokomotywy z hydrostatycznym przenoszeniem napędu został umiejscowiony na korpusie maszynowym pomiędzy obiema kabinami.

Urządzenie napędzane jest przez sześciocylindrowy rzędowy silnik wysokoprężny John Deere typu 6068 TFM75 z elektroniczną pompą wtryskową, wyposażony w oddzielny układ schładzania spalin (suchy). Przenoszenie napędu na przekładnie odbywa się za pomocą pompy hydraulicznej oraz dwóch niezależnych silników hydraulicznych firmy Bosch Rexroth. Maszyna została również wyposażona w elektroniczno-hydrauliczny układ mający na celu wyrównanie prędkości obrotowych osi napędowych.

Dodatkowo w urządzeniu zastosowano system bezpieczeństwa, który w znacznym stopniu przyczynia się do podwyższenia standardu bezpiecznego eksploatowania przedmiotowej maszyny. Jego podstawowym zadaniem jest monitorowanie wszystkich parametrów pracy lokomotywy oraz ich archiwizacja.

Typ silnika Diesel-aUIK-JD3029D-Ex
Moc silnika36 kW
Układ schładzania spalin„Suchy” wymiennik ciepła
Rodzaj napęduHydrostatyczny (bezprzekładniowy)
Maks. siła uciągu25 kN ± 5%
Maks. Prędkość18 km/h
Masa lokomotywy9000 kg ± 5%
Szerokość lokomotywy (zależne od rozstawu kół)

1100 mm (dla rozstawu kół 550 ÷ 750 mm);

1300 mm (dla rozstawu kół 760 ÷ 900 mm)

Wysokość lokomotywy1600 mm
Długość lokomotywy5000 mm
Długość części silnikowej2200 mm
Średnica koła680 mm
Rozstaw osi1250 mm
Rozstaw kół550 ÷ 900 mm
Min. promień łuku toru8 m
Maks. nachylenie toru70 ‰ (4°)
Średnie zużycie paliwa11 dm3/mtg
Pojemność zbiornika paliwa90 dm3
Temperatura eksploatacyjna0 ÷ 40 °C